Topic outline

  • Some on nopea ja kaikille avoin 

    Ihmiset ja yhteiskunnallinen keskustelu elävät internetissä. Sosiaalinen media ja nopea tiedonkulku ovat samaan aikaan sekä haaste että mahdollisuus myös hevosalalle. Me kaikki voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa siihen, millaisen kuvan hevosalasta annamme.

    On hyvä muistaa, että somessa julkaisusi näkevät muutkin kuin seuraajasi. Hevosalan ulkopuolisille ihmisille arkisetkin asiat voivat olla vieraita – kiinnostavia, outoja, hauskoja, pelottaviakin. Siksi on tärkeää, että kerromme toiminnastamme fiksusti ja osallistumme keskusteluun.

    Hippos kannustaa kaikkia aktiivisuuteen somessa!


    Kun julkaiset somessa

    1. Mieti aina kahdesti ennen kuin julkaiset. Välittyykö julkaisusta haluamasi viesti? Miten julkaisusi saattaa vaikuttaa alan julkisuuskuvaan?

    2. Pohdi, miten ilmaiset mielipiteesi. Saattaako joku pahoittaa mielensä kommentistasi?

    1. Pyri positiivisuuteen ja pysy faktoissa.

    1. Älä lähde mukaan huhupuheisiin tai spekulointeihin. 

    1. Älä koskaan kirjoita tai jaa asiaa, jota et olisi valmis kertomaan kasvotusten.


    Kaksi ratsastajaa


    Keskustele fiksusti

    Positiivisuus palkitaan aina! Hevosen ja kanssaharrastajien kunnioitus on kaiken A ja O myös somessa. Älä kirjoita mitään sellaista, mitä et olisi valmis sanomaan henkilölle kasvotusten.

    Myös somessa kannattaa kuunnella avoimin mielin mitä muut tahtovat sanoa ja pyrkiä ymmärtämään vastakkaistakin näkökulmaa. Älä tulkitse muita keskustelijoita jyrkimmän kautta – joskus digitaalisen viestinnän taidot ovat hakusessa kokeneellakin.

    Rakentavaakin kritiikkiä saa esittää. Kritisoi kuitenkin mieluummin asioita kuin ihmisiä. Etenkin henkilöön menevät kommentit, vaikka ne olisi tarkoitettu rakentavaksi kritiikiksi, ovat kohteelle helposti ahdistavia ja aiheuttavat tarpeetonta mielipahaa. Palaute henkilöille on aina syytä antaa yksityisesti.

    Kiinnitä etenkin kriittisissä kommenteissa huomiota viestintätyyliin. Lyhyt viesti tulkitaan lähtökohtaisesti helpommin negatiiviseksi ympäristössä, jossa ilmeet ja eleet puuttuvat. Kritiikiksi voidaan tulkita myös sellaiset viestit, joita ei ole kritiikiksi tarkoitettu. Sarkasmi ja huumori ovat vaikeita tyylikeinoja, kun keskustelua käydään viestien välityksellä, joten niitä kannattaa käyttää harkiten. Käytä hymiöitä pehmentämään viestiäsi.

    Haasta ajattelusi ja tapasi tehdä. Keskustele rakentavasti. Älä hyökkää tai siilipuolusta.


    Kiusaaminen ja maalittaminen

    Somekiusaaminen tarkoittaa kiusaamista ja häirintää sosiaalisessa mediassa. Se voi ilmetä esimerkiksi loukkaavina viesteinä tai kommentteina, uhkailuna, yksityisyyden loukkaamisena tai kuvien ja tietojen levittämisenä ilman lupaa.​ Somekiusaaminen voi olla satunnaista tai jatkuvaa ja vaikuttaa vakavasti uhrin elämään. Somekiusaaminen voi joissakin tapauksissa täyttää myös rikoksen tunnusmerkistön.

    Maalittamisella pyritään vaikuttamaan uhrin yhteiskunnalliseen tai ammatilliseen toimintaan. Tähän pyritään muun muassa uhkailemalla, häirinnällä, mustamaalaamalla ja levittämällä uhrin yksityisiä tietoja julkisuuteen – pyrkimyksenä on saattaa uhri suuren yleisön silmissä huonoon valoon.​

    Maalittamisessa ihmisiä usutetaan yksilön kimppuun, mutta tavoitteena on uhrin taustaorganisaation toimintaan vaikuttaminen tai jokin laajempi yhteiskunnallinen päämäärä. ​Maalittamiseen kuuluu yleensä eri rikosten tunnusmerkistötekijöitä, mutta yksittäiset teot voivat olla niin vähäisiä, etteivät ne ylitä rikoksen tunnusmerkistöä. Ilmiötä pitää kuitenkin arvioida kokonaisuutena, jotta sen kokonaisvaikutus voidaan tunnistaa.​

    Kiusaamiselle tai maalittamiselle ei tarvitse antaa tilaa omissa somekanavissa. Jos keskustelu lähtee väärille raiteille, puutu asiaan napakasti, mutta asiallisesti.

    Vinkkejä kiusaamis- ja maalittamistilanteisiin somessa:

    1. Älä provosoidu vaan pyri vastaamaan ikäviinkin viesteihin ystävällisesti ja asiallisesti.

    2. Lähtökohtaisesti keskusteluja ei kannata poistaa. Luota ennemmin yleisösi medialukutaitoon. Kun vastaat ikävään kommenttiin, vastauksesi näkyy kaikille, ei vain kiusaajalle.

    3. Mikäli kiusaaminen jatkuu, viestit ovat asiattomia tai kyseessä on esimerkiksi anonyymi trollitili, on keskustelija mahdollista estää. Tällöin keskustelussa kannattaa kertoa, miksi estit keskustelijan.