Aiheen kuvaus

  • Kun haluat tehdä vaikuttavaa viestintää

    1. Rajaa viestiä ja elävöitä sitä konkreettisilla esimerkeillä ja faktalla.  

    1. Rakenna luottamusta: sinuun, yhteisöön ja asiaasi. 

    1. Esitä haastavissakin asioissa ratkaisuja pelkän purnaamisen sijaan.  

    1. Tue keskustelua. Aito keskustelu on kuuntelua, kysymistä ja keskustelijoiden keskinäistä kunnioitusta.

    1. Ole inhimillinen, ihminen kuuntelee parhaiten toista ihmistä. Digiajassakin ihmisten välinen vuorovaikutus on olennaista.  

    1. Toista, toista, toista!


    Kun valitset kuvaa tai videota

    1. Onko hevosella mukavaa? 

    2. Onko ihmisillä mukavaa? 

    3. Onko tilanne turvallinen? 

    4. Näkyykö kuvassa tai videolla kiellettyjä tai kyseenalaisia elementtejä (esim. kielletyt tai keskustelua herättävät varusteet tai toimintatavat, huomattavan epäsiisti ympäristö, huonokuntoiset eläimet)?


    Kun julkaiset tai keskustelet somessa

    1. Mieti, mitä julkaiset ja millaisia vaikutuksia sillä saattaa olla.

    2. Pysy faktoissa ja pyri positiivisuuteen.

    3. Keskustele rakentavasti. Älä hyökkää tai siilipuolusta.

    4. Älä kirjoita mitään sellaista, mitä et olisi valmis sanomaan kasvotusten.

    5. Puutu kiusaamiseen.


    Kun somekanavallesi tulee epäasiallisia kommentteja

    1. Älä provosoidu vaan pyri vastaamaan ikäviinkin viesteihin ystävällisesti ja asiallisesti.

    2. Lähtökohtaisesti keskusteluja ei kannata poistaa. Luota ennemmin yleisösi medialukutaitoon. Kun vastaat ikävään kommenttiin, vastauksesi näkyy kaikille, ei vain kiusaajalle.

    3. Mikäli kiusaaminen jatkuu, viestit ovat asiattomia tai kyseessä on esimerkiksi anonyymi trollitili, on keskustelija mahdollista estää. Tällöin keskustelussa kannattaa kertoa, miksi estit keskustelijan.